Onderzoeksthema’s

Voorbeelden van relevante onderzoeksprojecten waar de leden van het Meesterschapsteam MVT recent aan hebben gewerkt zijn de volgende:

  • Onderzoek naar het inzet van contrastieve didactiek in taalbewustzijn in de buurtalen Duits en Nederlands.
  • Onderzoek naar de effectiviteit van het inzet van receptieve meertaligheid in de buurtalen Duits en Nederlands op school in Duitsland en Nederland.
  • Onderzoek naar meertaligheid en taalbewustzijn in lesmethodes voor het vak Duits.
  • Onderzoek naar attitudes van jongeren ten aanzien van het schoolvak Frans en een vervolgstudie Frans.
  • Onderzoek naar de mogelijkheden van high immersion virtual reality voor intercultureel taalleren.
  • Vergelijkend onderzoek naar schrijfprocessen in het Nederlands, Duits en Engels.
  • Systematische review van onderzoek naar de rol van alignment in T2-onderwijs.
  • Onderzoek naar het Engels taalonderwijs aan nieuwkomers in Nederland
  • Onderzoek naar de praktijk van toetsing taal en inhoud binnen het Nederlandse tto (tweetalig onderwijs)
  • Onderzoek over het effect van een studieverblijf in het buitenland op taalvaardigheid, taal-/cultuurbewustzijn, en motivatie
  • Onderzoek naar schrijfvaardigheidsonderwijs in de VO-bovenbouw en aansluiting op het WO.
  • Onderzoek naar de ontwikkeling van spreekvaardigheid en uitspraak bij leerlingen Frans in het VO.
  • Onderzoek naar taalleren via alignment in digitale video-interacties tussen Spaanse en Engelse studenten.
  • Onderzoek naar motivaties om Duits op school en aan de universiteit te studeren.
  • Onderzoek naar het effectief gebruik van virtual exchanges in het mvt-onderwijs.
  • Evaluatie van taal en inhoud door docenten in CLIL-onderwijs.
  • NT2-taalverwerving van Oekraïense vluchtelingen.
  • Onderzoek naar de link tussen metalinguistisch bewustzijn, geletterdheid en tweedetaalverwerving.
  • Onderzoek naar gamification in het mvt-onderwijs en zijn rol in de motivatie van taalleerprocessen.
  • Onderzoek naar de verwerving van tijd en aspect in een educatieve context.
  • Revisiegedrag en post-editing met ChatGTP in het taalonderwijs Duits.
  • Onderzoek naar  de invloed van formulaic sequences op schrijven doorheen de tijd.
  • Onderzoek over het impliciet leren van Duitse naamvallen met een adaptieve app.
  • Onderzoek naar de praktijk van de leeslijst Nederlands en MVT in het voortgezet onderwijs.
  • Onderzoek naar eye-tracking als interactieve tool om woordenschat te verwerven.
  • Onderzoek naar Linguistic Landscaping ter bevordering van onderzoeksvaardigheden en taalbewustzijn in het basisschool onderwijs.
  • Onderzoek naar toetsing van tweedetaalgebarentaalvaardigheid.