Onderzoeksagenda voor betekenisvol MVT-onderwijs (2016)

Op 22 september 2016 heeft het Meesterschapsteam MVT een studiedag georganiseerd met als titel ‘Onderzoeksagenda voor betekenisvol MVT-onderwijs’.

De studiedag behandelde twee grote vragen: (i) hoe zien wij het MVT-onderwijs van de toekomst? (ii) wat moeten de leidende vragen zijn binnen MVT-vakdidactisch onderzoek zodat we dit MVT-onderwijs het best kunnen ondersteunen?

Om een discussie op gang te brengen en structuur aan te brengen had het Meesterschapsteam MVT een aanzet geschreven die u hier vindt.

Na een korte opening was er een pitchsessie die gevolgd werd door drie discussiesessies: één over taalvaardigheid, de tweede over taal- en cultuurbewustzijn en een derde over interculturele competenties. Deze werden voorgezeten door Sebastiaan Dönszelmann (VU), Judith Richters (Levende Talen) en Alessandra Corda (HvA & Expertisecentrum MVT).

Klik hier voor een overzicht van het programma en de pitches (Sebastiaan Dönszelmann & Anna Kaal (VU), Ans van Kemenade & Ellen van den Broek (RU Nijmegen), Ewout van der Knaap (UU), Kersten Hämmerling (Duitsland Instituut Amsterdam), Johan van Hattum (VU), Maarten de Jong (Uitgeverij Talenland),  Alike Last (Stichting TPRS Platform),  Daniela Fasoglio (vaksectie MVT van SLO), Jos Canton (Levende Talen), Alessandra Corda (Hogeschool van Amsterdam / Expertisecentrum MVT).

Een uitgebreid verslag van deze studiedag is gepubliceerd in Levende Talen en kan u hier downloaden.