Landelijke LIO-dag MVT 2025

Welkom | Inschrijving | Programma | Workshopronde 1 | Workshopronde 2 | Keynote

Welkom

In samenwerking met de Nederlandse universitaire lerarenopleidingen organiseert het Meesterschapsteam MVT de Landelijke LIO-dag MVT 2025 op 31 maart in het Utrechtse Science Park. De LIO-dagen zijn hét moment om vakgenoten van andere universiteiten te ontmoeten en samen inspiratie op te doen over het onderwijs van morgen. Dit jaar staat de LIO-dag in het teken van de vakvernieuwing en wordt er uitgebreid aandacht besteed aan nieuwe vakinhouden zoals taal- en cultuurbewustzijn.

Inschrijving

De inschrijving is geopend! Voor studenten Frans, Duits en Spaans geldt dat ze zich aanmelden voor de dag door onderaan deze pagina op de taaloverstijgende workshop van hun keuze te klikken en het inschrijfformulier in te vullen. Zij schrijven zich dan in voor de keynote, de taaloverstijgende workshop van hun keuze en de taalspecifieke workshop die bij hun taal hoort. Voor studenten Engels geldt dat ze naast het formulier dat bij de taaloverstijgende workshop van hun keuze hoort ook nog een tweede (korter) formuliertje moeten invullen op basis van hun keuze voor één van de twee taalspecifieke workshops die ze ook onderaan deze pagina kunnen vinden.

Programma

10.30-11.00 Registratie

11.00-11.15 Welkom door Sebastiaan Dönszelmann (Host of the Day)

11.15-12.30 Keynote door Eva González Melón en Lotte Henrichs

12.30-13.15 Pauze (met lunch)

13.15-14.45 Workshopronde 1: Taaloverstijgend

14.45-15.00 Kort pauze (met koffie/thee)

15.00-16.30 Workshopronde 2: Taalspecifiek

16.30-17.00 Borrel

Workshopronde (taaloverstijgend)

Sebastiaan Dönszelmann – Doeltaal-Leertaal

Doris Abitzsch, Janneke Geursen, Ana Llamazares – It giet oan! Een doorlopende leerlijn met de nieuwe kerndoelen en eindtermen

Calijn de Jong – Game Design voor talenonderwijs

Nadia Gerritsen – Het begint in jouw talenlokaal

Workshopronde 2 (taalspecifiek)

[Duits] Jacinta Timmers – Verschillende Duitse vertalingen van het dagboek van Anne Frank -Verschiedene Übersetzungen des Tagebuches von Anne Frank.

[Frans] Rozanne Versendaal & Bert Le Bruyn – Op weg naar een integratie van taalverwerving, taalbewustzijn én cultuurbewustzijn met L’Étranger van Camus.

[Spaans] Gerdientje Oggel & Mayte Ibáñez – Volar sin fronteras: explorando el mundo de las lenguas y la interculturalidad

[Engels]

Trenton Hagar, Jacob de Ruiter, Dorus Berkers – Integrating Language Awareness in the Second Language Classroom

Stef Siepel – Popcultuur: Cultuuronderwijs vormgeven met muziekteksten en contexten

Keynote

Teaching for belonging through culturally responsive practice: het geval van meertalige erfgoedsprekers Spaans

Culturally responsive teaching is een overkoepelende term voor onderwijspraktijken die de achtergronden van studenten waarderen als bronnen van kennis; it is therefore considered an ‘asset-based approach’ to teaching, die bijdraagt aan School Belonging. You will be our international classroom and we will dive into the design principles of teaching for belonging. We will illustrate these from the perspective of teaching multilingual heritage speakers of Spanish. En jij gaat aan de slag in een taal naar wens!

Dr. Eva González Melón, is Doctor-Assistente aan de Afdeling Toegepaste Taalkunde van de KU Leuven en Coördinator van de Educatieve Master Talen Spaans (EMELE) aan dezelfde universiteit, waar zij seminars geeft over de didactiek van Spaans als vreemde taal, de stages van studenten begeleidt en permanente vorming organiseert in het kader van de EMELE-leerstoelen met verschillende universiteiten en uitgeverijen. Zij vertegenwoordigt de educatieve masteropleidingen talen in de groep Internationalisering van Educatieve Masters van de KU Leuven, die uitwisseling, internationalisering en interdisciplinair onderzoek bevordert in het kader van de lerarenopleiding op Europees niveau. Haar onderzoekswerk heeft zich gericht op interculturele pragmatiek op het onderwijs van Spaans als vreemde taal, evenals op Spaans als erfgoedtaal in Europa vanuit het perspectief van de leerlingen en de docenten.

Dr. Lotte Henrichs is universitair docent bij de afdeling Educatie van de Universiteit Utrecht. Ze heeft een achtergrond in de Pedagogiek en de Taalwetenschappen en combineert in haar werkzaamheden onderzoek in de onderwijswetenschappen met het opleiden van leraren. De focus van haar wetenschappelijke werk en academisch onderwijs ligt op het bevorderen van kansengelijkheid en cultureel responsieve praktijken in Nederlandse multiculturele klassen.

Locatie en bereikbaarheid

De LIO-dag gaat door in het Marinus Ruppertgebouw (Leuvenlaan 21, zie rode rechthoek in bijlage). De dichtstbijzijnde tram/bushalte is Heidelberglaan (zie rode ovaal in bijlage). Vanaf Utrecht Centraal zijn bus 28 en trams 20/21 goede opties die je in een kwartiertje naar de halte Heidelberglaan voeren.

Contact

Voor alle inhoudelijke vragen en vragen rond deelname kan je best contact opnemen met je eigen vakdidacticus. Vragen rond aanmelding (bijv. problemen met een formulier) en specifieke vragen over de organisatie in Utrecht kan je stellen aan Bert Le Bruyn (b.s.w.lebruyn@uu.nl). Voor afmeldingen vragen we je zowel contact op te nemen met je eigen vakdidacticus als met Bert Le Bruyn (b.s.w.lebruyn@uu.nl).