Keynote Landelijke LIO-dag 2020

Doeltaal Leertaal door Sebastiaan Dönszelmann

‘Wat was jouw meest effectieve ervaring met het leren van een vreemde taal?’ Op die vraag hoor je nogal eens een antwoord als: ‘Toen ik in het buitenland was en de taal voortdurend om me heen hoorde, toen moest ik wel’. Of, ook nog wel eens: ‘Toen ik een Spaanse geliefde kreeg’. Tsja, liefde voor taal is één ding, maar taal voor de liefde is misschien nog wel mooier; en vast minstens zo effectief wanneer je een taal wilt leren.

In beide situaties, een verblijf in het buitenland of noodzakelijke communicatie met een geliefde, is er sprake van onderdompeling, ook wel immersion of een taalbad genoemd. De gedachte dat dergelijke onderdompeling ook zinvol is tijdens een reguliere vreemdetalenles in het voortgezet onderwijs, ligt voor de hand. Want zeg nu zelf: doeltaalgebruik, daar leren leerlingen toch taal van? We denken het allemaal, maar vier decennia onderzoek laten zien dat van simpelweg de doeltaal gebruiken, bijvoorbeeld bij instructie, weinig geleerd wordt; zelfs wanneer de leerlingen hun docent prima begrijpen. Wat is er dan precies nodig om onze leerlingen wel van doeltaalgebruik te laten leren? Tijdens deze activerende keynote-lezing van Sebastiaan Dönszelmann leer je over de didactische eisen aan doeltaalgebruik, maak je kennis met de doeltaalhandreikingen die ontwikkeld zijn binnen zijn promotieonderzoek ‘Doeltaal-Leertaal’, zie je good-practice videofragmenten en de resultaten van een effectstudie naar doeltaaldidactiek, en komen ten slotte ook je eigen doeltaalvaardigheden nog in actie.

CV

Sebastiaan Dönszelmann is sinds 2005 verbonden aan de universitaire lerarenopleiding van de Vrije Universiteit Amsterdam als vakdidacticus en trainer. Van 1998 tot 2012 gaf hij Frans in het voortgezet onderwijs. Afgelopen voorjaar promoveerde Sebastiaan op een onderzoek naar effectieve doeltaaldidactiek en professionalisering van docenten.