Visie

Onze visie op MVT onderwijs

Uitgangspunt van de werkzaamheden van het team is een visie op het moderne vreemde-taalonderwijs waarbij het schoolcurriculum wordt verrijkt door meer aandacht voor betekenisvolle inhouden in het curriculum. Betekenisvolle inhoud kan gaan om de rol van taal en cultuur. Bij taal gaat het om kennis van het taalsysteem, van hoe taal gebruikt wordt, hoe talen worden geleerd, en hoe taal verandert. Centraal staat daarbij het begrip taalbewustzijn. Een taalbewuste leerling heeft een strategie de taal beter te leren spreken, en heeft inzicht in hoe taal reflecteert wie we zijn, hoe we denken, en in wat voor cultuur we leven. Bij cultuur gaat het om aandacht voor literatuur en andere vormen van cultuuruiting, en moeten leerlingen dus ook cultuurbewustzijn ontwikkelen. Enerzijds staat deze aandacht voor taal en cultuur in dienst van een meer ‘bewuste taalvaardigheid’. Anderzijds worden taal en cultuur als betekenisvolle inhouden gezien die daadwerkelijk zijn verbonden met het leven in de doeltaalculturen; zo worden zij als intercultureel uitdagend en vormend onderdeel van het MVT-curriculum beschouwd. 

Als het gaat om de didactiek staat voorop dat effectief taalonderwijs slechts bereikt kan worden door het aanbieden van een authentiek, rijk en begrijpelijk taalaanbod. Het is dus onontbeerlijk dat de doeltaal binnen de MVT bewust wordt ingezet, en waar mogelijk als voertaal wordt gebruikt in het onderwijs. De verschillende aspecten van taalontwikkeling, zoals grammatica en woordenschat, moeten daarbij zo worden ingevuld dat ze bijdragen aan de ontwikkeling van communicatief en (inter-)cultureel vaardige leerlingen.

De nieuwste versie van de visie van het team kun je hier downloaden (19/04/2022).